
Meer telefoonverkeer tijdens Coronacrisis
Waar het verkeer op de weg juist minder is geworden, stijgt het telefoonverkeer. Al sinds de eerste maatregelen van maart vorig jaar zien we een sterke toename in het telefoonverkeer. Uit de Telecommonitor, gepubliceerd door de ACM, blijkt dit nu ook.
Veel meer belminuten
In het tweede kwartaal van 2020 is er meer gebeld: zowel vast als mobiel is er een flinke stijging van het aantal belminuten te zien. We zagen dit begin maart bij Raffel al meteen gebeuren toen onze klanten massaal vanuit huis gingen werken. Geen collega's meer om je heen om te overleggen en geen afspraken meer bij de klant. Kortom: meer telefoonverkeer. Uit de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt deze stijging nu ook. Het aantal mobiele belminuten steeg met 23% in het eerste half jaar van 2020. Voor vaste telefonie was een stijging van 19% van het aantal belminuten te zien. En dat is opvallend omdat het aantal belminuten voorheen altijd afnam. Heb je een onbeperkt bellen bundel bij ons? Dan betekent de stijging van het aantal belminuten gelukkig niets voor je telefoonrekening!
Dataverbruik juist minder gestegen
Opvallend is ook dat het dataverbruik van mobiele data juist minder is gestegen dan gebruikelijk. Normaal gesproken blijft het gebruik van mobiele data, dus internet op je telefoon of laptop ieder kwartaal fors stijgen. Tijdens de Coronacrisis was de stijging slechts 6%, vermoedelijk omdat veel mensen thuis waren en dus verbonden waren met het wifi-netwerk. De stijging van 6% is veel minder dan de kwartalen en jaren hiervoor. In totaal is er door mobiele gebruikers 219 miljard MB data verbruikt in het tweede kwartaal van 2020. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 (214 miljard MB) is dit een stijging van slechts 2,5%. Ter vergelijking: in 2019 was de stijging van het tweede op het eerste kwartaal maar liefst 18%.